Det begynder altid med … begyndelsen!
Måske kender du det: Du skal skrive og sidder og knækker fingre for at finde på lige netop dén (rigtige) begyndelse på teksten. Skal det være et spørgsmål? En påstand? En anekdote – hvilken?
Hvad er i det hele taget vinklen og det vigtigste budskab?
Eller måske ligefrem: Det her stof er ikke sjovt, næ, megatungt og meeeeget fagligt. Hvordan undgår jeg, at modtagerne falder i søvn?
Den gode nyhed
er, at du i dagens blogindlæg får en super-formel til dine begyndelser! En formel, der hjælper dig med at huske at få både modtagerens interesser, ønsker, behov og endda drømme med. En model, der gør dig helt klar i spyttet i forhold til, hvad det er, du prøver at fortælle … og dét får du selvfølgelig yderligere en milliard effektive input til – i form af bl.a. velafprøvede værktøjer, eksempler og øvelser – på skrivekurset i maj: ‘Skriv så de reagerer – på jobbet og i det hele taget’ (hvor du bliver trænet i at skrive mere konkret, enkelt og nærværende, også så du får mere gennemslagskraft og indflydelse)
YES! Lad mig tjekke kurset ‘SKRIV SÅ DE REAGERER’ 20.-21. maj
Nå. Men til dagens Need to Know-skrivetip
Og det her tip til dine effektive begyndelser er selvfølgelig ikke noget, jeg selv har fundet på (gid jeg havde!). Tippet stammer fra en virksomhed, der hedder BrandMovers, fra deres blog, og de har det selvfølgelig også et sted fra, nemlig fra Copyblogger (som vel også har fisket det derude). Tippet lyder i al sin enkelhed:
Brug PAS-formlen til dine dine indledninger
PAS står for Problem, Agitate, Solve (Problem, Agitér og Løs). Du bruger PAS-formlen sådan til indledningen af din tekst:
- Identificér et problem, som modtageren har
- Agitér for problemet og fold det ud, så det bliver relevant for modtageren
- Præsentér løsningen på problemet.
Lad os ta’ et eksempel. Hvordan bruger jeg PAS-modellen i det her blogindlæg?
Problem Først identificerede jeg (og varslede løsningen af) et potentielt problem hos dig og/eller andre modtagere med skriveinteresse. Fra talrige samtaler og konkrete teksteksempler ved jeg nemlig, at masser af skrivere på jobbet har svært ved at skrive stærke begyndelser. Altså anslå deres tekster på en måde, der fanger deres modtageres opmærksomhed – hvad enten det gælder e-mails, salgsbreve, tekster til inter- eller intranettet, artikler osv.
Konkret brugte jeg emnelinjen/overskriften (“Værsgo … begyndelser”) plus en direkte læserhenvendelse med en genkendelig situation: “Måske kender du det: Du skal skrive og sidder og knækker fingre …”
Agitér Derefter valgte jeg at stille dig en række spørgsmål i det håb, at du ville involvere dig dybere i teksten: “Skal det være et spørgsmål … falder i søvn?”
Jeg kunne også have jaget fingeren endnu dybere og fx skrevet: “Måske kender du det, at du sender en invitation ud til dine kolleger eller kunder, hvilket kun fører til et par forkølede tilbagemeldinger. Eller du skriver et blogindlæg eller en artikel, der en giver nul respons.” Osv.
Solve Endelig lover jeg dig en effektiv løsning på din hovedpine: PAS! (“Den gode nyhed er, at du får en sumper-formel til dine begyndelser”) – plus beskriver noget af det udbytte, du kan forvente følger med formlen
Og som en del af (total)løsningen tilbyder jeg dig selvfølgelig også skrivekurset ‘Skriv så de reagerer – på jobbet og i det hele taget’
SKRIV SÅ DE REAGERER Brug to dage på at udvikle din skrivestil og evne til at formidle dig fagligt, så det fænger. Skriv konkret, enkelt og nærværende og lær at give dine tekster et personligt præg. Det gælder dine tilbud, artikler, e-mails, salgstekster, præsentationer, fagbøger, invitationer, nyhedsbreve, tekster til nettet mv.
“Mange tak for god og særdeles brugbar undervisning. Jeg glæder mig til at bruge løs af kursets mange staldtips.” Læs 131 anbefalinger
Sådan! Nu er du klar til nye fængende begyndelser. Vil du ha’ mange flere tricks fra en tekstforfatter og skriveekspert med nogle tusind tekster, konkrete skrivetips og undervisningstimer på bagen?
Prisen: 4.200 kr. for to hele dage (og 2.500 for studerende, ledige, kunstnere og tidligere kursister).
Lyder det dyrt? Så tænk på, hvad det egentlig koster dig (eller din arbejdsplads), at dine modtagere enten har svært ved at orientere sig i dine tekster, ikke kan koncentrere sig … eller simpelthen ikke læser dem. Eller tænk på, at kursusprisen svarer nogenlunde til, hvad en god tekstforfatter tager for ét skærmbillede tekst; og det bliver du ikke bedre til at skrive af.
YES! Lad mig tjekke kurset ‘SKRIV SÅ DE REAGERER’ 20.-21. maj