Powerwriting.dk

Anbefalinger

Lær med nyhedsbrevet
Hent et gratis skrivekursus

Skrivekurserne har hjulpet over 4000

Blandt andet ingeniører, akademikere, advokater, ph.d., selvstændige, HR-konsulenter, sælgere, erhvervsfolk, sagsbehandlere, jurister,  offentligt ansatte, lærere, kunstnere, studerende og andre, der skal skrive meget i forbindelse med deres arbejde. Den gennemsnitlige vurdering er 4,6 og 4,7 (ud af 5) på spørgsmålene ‘Hvad synes du om kurset?’ og ‘Vil du anbefale kurset videre til andre?’ Her er 139 anbefalinger. Tjek evt. også listen med virksomheds-referencer

 

Teknologisk_Institut_skrivekurser_skrivekursus_300

”Mulighed for at konkretisere og effektivisere sin egen skriveproces.”
”Det var noget, jeg kunne tage med hjem og bruge i dagligdagen på arbejde.”
”Gode redskaber til at huske på ved skrivning af tekster.” (Fra tilbagevendende virksomhedskursus for Teknologisk Institut)

 


Danske_Bank_skrivekursus_skrivekurser_300

“Deres breve blev langt mere enkle og mere nærværende. Og de kunne godt se, at det var muligt at bevare seriøsiteten og præcisionen, samtidig med at man gjorde det hele mere nærværende og varmt.” (Claus Dahl, erhvervspsykolog — fra tilbagevendende virksomhedskursus for Danske Bank)

 


Advosion_logo_skrivekursus_skrivekurser_300

“Kurset i flowskrivning var en øjenåbner for mig i forhold til den kreative del af skriveteknikker og det forskellige sprog, teknikkerne fremkalder. Flowskrivning burde introduceres på alle uddannelser og især advokater burde øve sig. At hive en dag ud af kalenderen og få lov at lege med både sprog, skriveteknikker og mentale processer var på alle måder tiden værd og har betydet en forskel i mit daglige arbejde. Det er simpelthen blevet sjovere at skrive.” (Rasmus Nørgaard Bek, Partner, Advokat (H))

 


Novozymes_skrivekursus_skrivekurser_300 “Alle kunne diskutere tingene mere klart, i et klart sprog og med fælles forståelse af retningen. De  havde en fælles historie at tale ud fra.” (John Svendsen, projektleder for Novozymes ledelsesseminar med cirka 1000 deltagere)

 


Aalborg_Universitet_skrivekursus_skrivekurser_flowskrivning_for_ph.d.

 

“Bo Skjoldborg har gennem en årerække med stor succes bidraget til at fremme skriveprocessen for vores ph.d.-studerende. En af de ph.d.-studerende skriver i evalueringen: ‘Jeg oplevede balancen mellem oplæg og skriveøvelser som meget befordrende for læreprocessen. Mit indtryk var også, at det var en ’lettelse’ for deltagerne at få mulighed for at sætte ord på og få redskaber til skriveprocesser, som jo udgør en meget central del af ph.d.-arbejdet’.” (Ann-Dorte Christensen, professor ved Aalborg Universitet. 

 


 Greve_Kommune_skrivekursus_skrivekurser_300

”For snart et år siden gennemførte du et glimrende kursus for ca. 100 medarbejdere i Greve Kommune på tværs af faglige områder. Vi fik konkrete redskaber og en masse inspiration til at skrive bedre afgørelser. Der har efterfølgende været ytret ønske om at lave en eller anden form for brush up for både dem, der var med, og for nye medarbejdere for at fastholde fokus på de nye redskaber.” (Mette Runge Madsen, Stabschef i Center for Job & Socialservice, Greve Kommune)

 


RegionMidt_300

“1000 tak 😊 Det var på alle måder en god dag, og mine kollegaer er kommet med ene positive tilbagemeldinger, og alle føler, de fik noget ud af dagen.” (Lea Nørgaard Bek, Sekretariatsleder og Specialkonsulent, Center for Telemedicin, Region Midtjylland)

 

 


Mindhelper_Region_Syd_300

”Du har virkelig gjort en kæmpe forskel for Mindhelper-projektet – både i de 83 artikler, som du har gennemskrevet for os, og de to kursusgange. Men også i forhold definere tonen på sitet generelt. Tilbagemeldingerne fra både unge og fagpersoner på indholdet er, som nævnt, virkeligt positive.” (Jakob Mejlholm, Projektleder for Mindhelper.dk, Telepsykiatrisk Center, Region Syddanmark)

 


“Det blev klart for os, at vi kan få vores budskaber igennem uden de ord og floskler, som vi nogle gange kommer til at bruge – og det åbnede nye muligheder og gav os ny inspiration, for vi har før uden held prøvet at finde på alternativer. Det her kursus formåede at vise os, at det er muligt. Det er ikke nemt, men det kan godt lade sig gøre.” (Mette Bak Scheel, projektchef — fra tilbagevendende virksomhedskursus for SAS Institute) 

***

”Vi har lige haft evaluering. Min kollegaer og min chef var ret begejstret. De syntes, at du var en god formidler og var i øjenhøjde. De syntes, at det var konkret og brugbart og havde givet dem noget at tænke over. Jeg er helt enig. Så tak skal du have.” (Sinnet Bödewadt, Udviklingskonsulent, Region Sjælland)

***

“Mange tak for god og særdeles brugbar undervisning. Jeg glæder mig til at bruge løs af kursets mange staldtips.” (Mette Fjeldhagen, personalekonsulent — fra skræddersyet virksomhedskursus, DTU Bibliotek)

***

”Tak for tre lærerige dage :-)” (Brynhild Kalsø Hansen, Programkoordinator, Culture Department, TIVOLI — fra skræddersyet virksomhedskursus)

***

“Synd for alle, der ikke var med. Det var en super fornøjelse … Dit sprog bliver mere levende, og det vil også smitte af på dine tekster. Så hvad enten du går med en forfatter i maven, eller du trænger til ny inspiration (og hvem gør ikke det ind i mellem?) er der masser at hente på kurset.” (Hanne Meister, journalist)

***

“Det hele sagde mig noget. Jeg må sige, at det har åbnet op for mine muligheder for at sætte tekst til mine billeder. Jeg har også fået mod på at skrive, nu har jeg værktøjerne.” (Arne Gamst, fotograf)

***

“Virkelig godt kursus, der gav mig mange aha-oplevelser. Det fungerede godt med konkrete øvelser og anvisningerne på, hvordan man selv kan arbejde videre med teorierne i sin daglige praksis. Vi kom virkelig omkring mange brugbare ting, effektivt og med glæde.” (Marie-Louise Høeg, leder)

***

“Fint med gode råd til pressemeddelelser og levende tekst. Gode praktiske øvelser, alle relevante.” (Susanne Devantier Jensen)

***

“Det var en god oplevelse at få konkretiseret den skriveproces, man sidder med til daglig … gav et godt indblik i det vigtige i tekstopbygning.” (Troels Haas, projektleder)

***

“Dejlig konkret. Teorien bliver hele tiden sat i spil med øvelser. Givende at få repeteret nogle gode værktøjer, som jeg ikke har brugt længe, fordi jeg har glemt dem!” (Trine Petersen, formidlingskonsulent)

***

“Godt kursus. Med stort praktisk udbytte.” (Glad kursist)

***

“Godt at få nogle metoder, man kan bruge, når man skriver. Bl.a. nyhedstrekanten og fokus på modtageren.” (Janne Sølvsten, overassistent)

***

“Rigtig gode værktøjer, som jeg vil komme til at bruge fremover.” (Margit Petersen, fuldmægtig)

***

“Det har været nogle lærerige dage, hvor jeg har fået meget, jeg kan bruge i min hverdag, hvis jeg arbejder lidt videre med det.” (Tenna Nissen, assistent)

***

“Fint at arbejde med andre tekster … arbejdet med forskellige typer tekster giver god inspiration til, når man senere sidder med sine egne tekster.” (Charlotte Isgaard)

***

“Godt at lære noget om opbygningen af tekster: det vigtigste først! Og om hvordan man får bedre gennemslagskraft.” (Dorte Toft Jakobsen)

***

“Det satte gang i skriveprocessen. Og feedbackværktøjerne skal vi helt sikkert arbejde videre med. Godt at have et håndgribeligt værktøj, som kan flettes ind i hverdagen.” (Patricia Bladt, HR-konsulent)

***

“Jeg har kun lovord at sige om flowskrivning, for jeg har fået rigtig meget ud af det. Det tomme papir afskrækker mig ikke længere, som det gjorde før i tiden. Det vigtigste, jeg har lært, er at blive bevidst om det ubevidste. Nonstopskrivning har virkelig åbnet et flow, når jeg skriver … De teknikker, der er i flowwriting, er redskaber, der kan bruges i alle mulige kreative sammenhænge, for det er som at åbne en kanal, hvor man ved at undlade at fokusere på at være gået i stå, skriver om og omkring emnet eller vælger at være en helt anden person.” (Bertel Abildgaard/Guitar-Kaj, sangskriver)

***

“Tusind tak for et ualmindelig inspirerende oplæg i går hos DM. Jeg er så GLAD, fordi jeg endelig fik taget mig sammen til at tage hul på det med skrivningen, for det at skrive har i grunden været forbundet med stor ulyst for mig længe, formentlig fordi jeg synes, det er svært. Min dansklærer i gymnasiet var langtidssyg, jeg husker det som to år, og når han endelig var der, fik vi ofte fri, fordi han ikke lige var i stødet. På universitetet læste jeg jo så musik, og der gik meget mere tid med at øve “Poul sine høns” i flere forskellige tonearter, end der gjorde med at tilegne sig akademiske færdigheder. Dertil kom, at jeg var på en studieordning før alt det her med at skrive bachelorprojekt kom ind i billedet. Så da jeg nåede til specialet, havde jeg faktisk aldrig skrevet noget videre, og et godt stykke inde i processen fandt jeg langsomt ud af, at jeg ikke engang rigtig vidste, hvordan man lavede en problemformulering?!? Jeg havde nær knækket halsen på den større form. Specialet er det sværeste jeg nogen sinde har lavet. Det tog mig to år, til gengæld – til min store ærgerlse – blev det ikke særlig godt. Som færdig akademiker ender jeg hele tiden op med at skulle levere tekster til dette og hint. Jeg får dem også klemt dem ud, til tiden, men synes det er en kamp. Jeg skriver nogle ok tekster, de er ikke noget særligt. Mindre kan også gøre det, jeg har ingen ambitioner om at være forfatter og skrive virkelig godt, men jeg ville så gerne have, at det var let for mig at skrive. Med Flowskrivning ser det ud til, at der måske alligevel er håb, og at mange års kvababbelse over at skulle producere tekster måske, måske, måske kan blive vendt til noget rart og glædesfyldt. Tænk, hvis jeg skulle nå dertil, at det med at skrive faktisk var noget, jeg havde lyst til. Det ville være fantastisk!”

***

“Noget af det, der også fangede, var processen med powerwriting: Det var rigtig interessant at få nogle konkrete procesværktøjer til at arbejde videre med en tekst, der i første omgang virker rodet og ustruktureret. For måske er der alligevel noget godt i den! Dér fik jeg nogle gode måder at komme videre på … Det blev klart for os, at vi kan få vores budskaber igennem uden de ord og floskler, som vi nogle gange kommer til at bruge – og det åbnede nye muligheder og gav os ny inspiration, for vi har før uden held prøvet at finde på alternativer. Det her kursus formåede at vise os, at det er muligt – det er ikke nemt, men det kan godt lade sig gøre.” (Mette Bak Scheel, Marketingchef)

***

”Mange gode redskaber, meget fint med variation i eksempler. Jeg savnede at kunne målrette redskaberne til min virkelighed – og jeg skulle ofte omsætte stoffet til min jobsituation.” (Bengtson, administrativ medarbejder)

***

”Rigtig god dialog og velfunderede eksempler. Super gavnligt. At øve sig er den bedste læring. Så dejligt med tilpas antal øvelser. Der er mange modeller, som lige skal have tid til at synke ind. Godt og rart kursus. God stemning.” (Anonym)

***

”Jeg er meget tilfreds. Ja, det er jo svært at vælge ud, men det bedste var nok, at man skal bruge lidt tid hver dag. At det er en proces. At der er mange værktøjer til rådighed, men det skal øves. Og at sætte sig i modtagerens sted.”

***

”Mange gode værktøjer. Specielt gode værktøjer er nonstop og essensskrivning. Brief Daily Sessions. Opbygning af historien efter P-A-R. God underviser.” (Silke Larsen)

***

”Kurset har givet mig et skærpet fokus på sprogets virkemidler og kunsten i at lave et levende sprog, der kan gribe modtageren. Jeg vil konkret bruge metoderne omkring Flowskrivning, billedliggørelse af begrebreber, Hey-You-See-So – til at gøre mine egne tekster mere læsevenlige.” (Jesper Gregersen, cand.mag.)

***

”I have attended two seminars offered by Bo Skjoldborg and I am very pleased with the experience. Bo is a great teacher and very inspiring. He definitely knows what he is talking about. He has an extensive theoretical and practical knowledge.” (Mikkel Stelvig)

***

”Jeg har flere gange benyttet Bo som underviser på skrivekurser og anbefalet Bo til andre. Bo Skjoldborg er et dybt professionelt menneske som leverer kurser og skriveprocesser af meget høj kvalitet og så er han en fornøjelse at arbejde sammen med.” (Birgitte Sally)

***

”Bo skriver som en drøm. Så almindelige mennesker forstår komplekse sammenhænge, så eksperter ikke føler sig talt ned til. Desuden er Bo behagelig at arbejde med, pålidelig og leverer det aftalte til tiden. Jeg kan varmt anbefale Bo.” (Tora Klevås)

***

Jeg har haft fornøjelsen af Bo Skjoldborg som kollega, og udover at være en rigtig god kollega, er han utrolig kompetent til det han gør. Både bogen om flowskrivning og hans undervisning kan varmt anbefales. Bo har et formidlingstalent, som gør at alle bliver fanget og får en god fornemmelse af hvordan de selv kan arbejde videre med deres skriftlige arbejde. Jeg kan varmt anbefale Bo Skjoldborg.(Lisbeth Rysgaard)

***

Gode forklaringer på øvelsernes forskellige ’kompetencer’ (selv ideen om nonstop, der ellers tidligere har forekommet mig lidt fjollet, gav mening med det efterfølgende faglige element)

***

Dejligt at få øvelserne prøvet af med det samme og desuden at blive ’aktiveret’…

***

Jeg synes Bo Skjoldborg gav et godt og personligt oplæg, hvor han bl.a. med fordel trak på egne erfaringer. Det, at han var så ærlig og åben omkring egne skriveproblemer gjorde det lettere for deltagerne selv at åbne op. Meget god inddragelse af deltagere og gode erfaringsbaserede svar på spørgsmål.

***

Nærværende: oplevede god overensstemmelse mellem ph.d-ernes behov og indholdet i undervisningen

***

Det var en fin blanding – at vi havde en vekselvirkning mellem foredrag og praktiske øvelser. Meget fokus på, at vi skulle aktiveres. Supergodt.

***

Spændende og vedkommende undervisning

***

”En god stemning og masser af gode input for mit aktuelle projekt. Og det kan også bruges senere.

***

”Veldig bra. Kunne holdt på enda lenger utover dagen. Topp at alle øvelsene kan brukes direkte på prosjekter som vi jobber med.

***

”Virkelig dejligt og inspirerende kursus. Eneste lille-bitte kritiske kommentar er, at introduktion til øvelserne nogle gange ikke var helt klar nok. Men som sagt: meget inspirerende.

***

Det var et helt forrygende godt kursus. Der var en rigtig god vægtning af teori oplæg, opgaveløsning og gruppediskussioner og derefter opsamling. Og det var også inspirerende med Bo som er en fantastisk dygtig lærer. Hvis det kursus kommer op igen, vil jeg klart anbefale det til en hel masse mennesker, og hvis lignende workshops kommer på programmet vil jeg helt sikkert deltage. Det var meget inspirerende og givende. Tusind tak for det!

***

Kurset har været virkelig givende og udbytterigt, men jeg kunne godt ønske mig et længere forløb, f.eks. 5 dages skriveforløb, hvor man får mere tid til at arbejde med de nye metoder og teknikker i dybden, det ville være herligt, hvis det kunne lade sig gøre. Min oplevelse er at der sker vildt spændende ting, når man sidder i et rum sammen med andre, der også er koncentreret optagede af at skrive – og at det er ærgerligt at afbryde den fine energi for tidligt.”

***

”Ja, det var skide godt. Inspirerende. Som det er nu er den introducerende og en gennemgang af diverse værktøjer. Overvejer om det kunne være lidt længere, så vi kunne komme et spadestik eller to dybere. Men så skal det være endnu længere mindst en uge, så man kan få det indbearbejdet i ens eget arbejde.

   Måske skulle I overveje om man skal have en egen tekst med, som man kan arbejde på. Altså at skrive det i kataloget.

   Og så er det godt at der var Ingrid Marie æbler og ikke de der skide ensartede, som ellers florere.

***

”Kurset kan sagtens udvides, så den relative kompleksitet, som mange oplever i gennemgangen af værktøjerne, måske på en hel ekstra dag, kan omsættes til længere skrive-forløb. Enten på de enkelte deltageres projekter, eller baseret på Bo’s egne erfaringer i rytme, overspringshandlinger og disciplin, som han så eminent omsætter til skrivepraktik og – metodik.

***

”Jeg oplevede at kurset var meget fokuseret på individuel læring, d.v.s. “Hvordan lærer jeg noget af Bo Skjoldborg?” På dette punkt levede kurset mere end op til mine forventninger og ville derfor få karakteren 5. Gruppearbejde og diskussioner i plenum blev brugt flittigt. Også her var der fokus på individuel læring. Jeg formoder at en lille investering i at lære af hinanden ville give en oplevelse af et endnu større udbytte: En følelse af både at give og at modtage. Tak for et godt kursus.

***

”Bo formidlede på en god, behagelig og effektiv måde og alt var som det skulle være. Jeg kunne sagtens have brugt en ekstra dag, eller en opfølgning. Tak for et godt kursus.

***

”Kurset kunne med fordel ha været en dag længere.

***

Tak for et rigtig godt og relevant kursus! Jeg synes det er rigtig godt og vigtigt, at der bliver arrangeret ph.d.-kurser, som er relevante for os alle – og det må man sige, at skrivekurser er.

***

Jeg synes det er svært at give en “standard” evaluering af det kursus og det er ikke rigtig muligt at tale om for “let” eller for “svært” stof. Men jeg vil kun sige at jeg synes det var et fantastisk kursus. Bo var virkelig god til formidle konceptet “flowskrivning” og hans rolige fremtoning og lune humor gjorde det til en fornøjelse at deltage. Desuden var hans hyppige koblinger til moderne forskning i for eksempel kognitiv psykologi med til at også gøre kurset intellektuelt interessent. Jeg vil til enhver tid anbefale kurset til dem der har problemer med at skrive.

***

Det var én rigtig god underviser. Han var meget vedkommende og fortalte om sine egen erfaringer med skrivning dog uden overhoved at pådutte nogen det men mest som noget man kunne bruge hvis man synes det passende én – og det det gør det.    Jeg synes det er relevant for min situation, og kurset udmærkede sig ved at indhold + øvelser + de materialer vi bar med os efterfølgende kan bruges umiddelbart i min hverdag Instruktøren var også meget kompetent – både mht. viden og færdighed og i evne til at formidle.

***

Dygtig, velformuleret og inspirerende underviser

***

Det var rart, at underviser pointerede flere gange at de tekster vi skrev på kurset ikke skulle læses op eller offentliggøres for andre.

***

Kære Bo Jeg vil lige sende dig en hilsen her fra Istanbul og sige dig tak for den supergode og inspirerende undervisning, du leverede, da jeg var på skrivekursus hos dig i november. Kurset var lige så godt, som jeg havde forventet ud fra din bog. Ønsker dig et rigtigt godt nytår. Mange hilsner Jens

***

Mit problem har været, at jeg aldrig har prøvet at skrive noget for lyst. Du konstruerede et “herredømmefrit rum”, som jeg kunne sende til. For mig var det en terapeutisk proces, der efterlader det store arbejde: at få lært at skrive videnskabelige artikler, som et arbejde, der stadig skal gøres. Den opgave forekommer, interessant, nødvendig og (ikke mindst) mulig. Det sidste er det vigtige. Jeg spejlede mig i de andre og deres vildrede (som jeg kun troede var min). Jeg fandt ud af, at jeg er: disciplineret, klar og god til at skrive små historier. Du åbnede en verden, der har været lukket altid. Det gjorde du via dit smittende engagement på det 2 dages kursus jeg deltog i. (Det kan jeg ikke rose dig nok for). Og via det, at jeg kom ind i et rum med andre, der er meget forskellige fra mig. Som jeg sagde afslutningsvis – så havde jeg mest lyst til at løbe skrigende bort efter første gang fordi den universitære måde at tænke på kan slå hvad som helst ihjel – men også det har jeg lært noget af. Så: tiden og pengene værd.(Henrik Rosenstjerne)

***

”Inspirerende kursus, som har givet en lang række gode redskaber. Specielt fordi underviseren bruger mange af sine egne erfaringer, som gør kurset levende.”

***

”Der har været mange værktøjer, som jeg nok skal hjem og arbejde med. Men der er specielt det med tålmodighed og planlægge det at skrive. Og nonstopskrivning.”

***

”Et godt kursus med mange konkrete eksempler og øvelser. Godt at det er så meget hands on. Jeg kan især bruge nonstopskrivning, essensskrivnig, sproglige virkemidler som billedsprog til at levendegøre tekster, skrive ud fra modtagerens synsvinkel. Og Persona er et god redskab til at få fat i en ny synsvinkel og et nyt sprog.”

***

”To inspirerende dage med masser af byggeklodser og inspiration til bedre formidling, information og tekster i hverdagen. Jeg vil helt sikkert kunne bruge dette i mit job.” (Merete Friis)

***

”Nonstopskrivning, at komme ind i flowet, hvorved min koncentration skærpes. Det bringer mig ind i nuet (nærmest meditation). Og sætte tempoet ned.” (Kim Olin, socialrådgiver)

***

”Flowskrivning – et godt redskab til min kreative proces. Lidt sværere er det, når jeg selv skal sammensætte tekst ud fra underviserens eksempler. Teknisk.” (Lene Toni Kjeld)

***

”Skriv effektivt, skriv med glæde – det satte gang i processen og gav lysten til, at det at skrive er noget, jeg vil gøre mere.” (Anna Chacon, sektionsleder)

***

“Det er såmænd så positivt, at der er en overvældende tilmelding til medlemsmødet den 29.1 med Flowskrivning på programmet. Vi har været nødt til at sætte et stort antal medlemmer på en venteliste og lufte den tanke, at vi nok arrangerer endnu et tilsvarende møde.” (Tine Eilskov, Medlemsdirektør)

***

“Nonstop var åbenbaringen for mig. Jeg opdagede, at min fantasi ikke havde forladt mig. Den var blot parkeret. Hvis jeg ikke havde prøvet det, ville jeg ikke tro på, det kunne lade sig gøre … Cut up-teknik ligger godt til mig lige nu. En let arbejdsmetode for mig, lidt ligesom at klippe film. Der sker noget, når man sider fysisk med ordene i hånden … Omvendt brainstorm tror jeg kan gøre noget for mig. Der var meget stor forskel på mine ambitioner og det, der reelt skulle til. Måske finder jeg der forklaringen på mine overspringshandlinger.” (Gitte Høxbroe, journalist)

***

“Super godt, dejlig vekselvirkning, godt hold/god stemning … meget behageligt.” (Marian Prestage, tekstkonsulent)

***

“Det var et rigtig godt kursus, som jeg er sikker på, at jeg får glæde af fremover … jeg følte mig også inspireret af den gennemførte undervisningsform.” (Idamarie Leth Svendsen, lektor)

***

”Det var et super kursus.” (Magnus Gabrielsen, arkitekt)

***

”Det har mere end til fulde levet op til mine forventninger.” (Birna Marianne Kleivan, akademiker)

***

”Et rigtig godt kursus med rigtig mange gode værktøjer.” (Judy Larsen)

***

”Fin og skånsom tilgang til den enkelte kursist. Det gør, at der er plads til folk med meget forskellige forudsætninger.” (Tim Lind Jensen, tekstforfatter)

***

”Tak for et rigtig godt kursus … Jeg tænkte på at aflyse, men valgte at gennemføre det alligevel. Og det er jeg rigtig glad for nu.” (Lina guttermann, yogalærer)

***

”Fin blanding af oplæg og øvelser … dejligt at få redskaber til at blive bedre til at skrive” (Kirstine Andersen, konsulent)

***

”Det var et rigtig godt kursus … gav mod på mere og måske nye genrer.” (Per Leth Svendsen)

***

”Mange aha-oplevelser, dels med de problemer vi alle har og med hvor enkle metoder, der egentlig skal til for at løse problemerne.” (Mette Schaldemose, landskabsarkitekt)

***

”Godt med øvelserne og at bruge holdet til refleksion og træning. Det er lærerigt.” (Dorrit West, konsulent)

***

”Jeg synes kurset har været rigtig lærerigt og for første gang glæder jeg mig til at komme hjem og skrive noget.” (Sofie Bartholdy, studerende)

***

”Super godt … en dygtig underviser, der formidler essens og med humor i fin kombination.” (Mie Nyborg Bendsen, coach og virksomhedsindehaver)

***

”Tak for et godt kursus … det sluttede op om det, jeg har læst i bogen og hørt på MA’s gåhjemmøde.” (Maria Louise Staffe, retoriker)

***

”Jeg har fået en hel del mere med hjem, end jeg havde forventet, både mht. skriveproces men også til de processer, der er i gang i det projekt, vi laver.” (Annette Juhl Sørensen, projektmedarbejder)

***

”Jeg vil sige, at kombinationen af at bruge teori var vigtig – og jeg går nu i inkubation. Min underbevidsthed skal bearbejde det lærte.” (Jesper Ryge)

***

”Især har jeg nydt selv at skulle arbejde med korte historier med konkrete krav, fx eftermiddagens ogaver. Fint at blive presset i tid: Producer! Godt med eksempler og opmvarmning (fri skrivning). Normalt underviser jeg og sætter andre på opgaver, og det er godt selv at prøve.” (Annemette Andersen, underviser)

***

”Godt med feedback på øvelserne, fordi jeg ved, at værktøjet og gode råd går tabt, hvis jeg kun hører det.”

***

”Jeg er i starten af mit skriveri, så næsten alt på kurset var nyt og spændende.” (Mark Nielsen, ingeniør)

***

”Rigtig godt. Synes, at jeg får meget med, som jeg kan bruge i mit daglige arbejde. Kurset er på to dage, men føles og opleves som fire dage, fordi man får så meget med. Specielt godt med øvelser.” (Sonia Gasull-Wrisberg, marketingkonsulent)

***

”Det var interessant og fyldt med gode værktøjer. Jeg har fået et par aha-oplevelser i forhold til at målrette tekster og analysere, hvad jeg vil opnå med dem. Tiden gik for hurtigt!” (Alice Persson, psykoterapeut)

***

”Burde gives mere tid til feedback, hvis den er vigtig. Evt. få den tilsendt. Vil hjertens gerne uddybe, hvad dine kurset har betydet for mig. 5 med pil op!”

***

”Fint med gode råd til pressemeddelelser og levende tekst. Gode lavpraktiske, men effektive øvelser. Alle relevante.” (Susanne Devantier Jensen)

***

”Det bedste: konkretiseringer, øvelser og eksempler.”

***

”Skriveflow og tage op det vigtige – og så igen fordybe sig i emnet. Rolleskiftene. Gøre skrivejobbet på en tidsramme er meget lærerigt. Og at skrive i hånden (som afveksling til PC-skærmen).”

***

”Det var en god oplevel at få konkretiseret den skriveproces, man sidder med til daglig. Fra nonstop over essens til persona gav et godt indblik i det vigtige i tekstopbygningen.” (Troels Haas, projektleder)

***

”Dejlig konkret. Teorien bliver hele tiden sat i spil med øvelser. Det var meget givende at få repeteret nogle gode værktøjer, som jeg ikke har brugt længe – simpelthen fordi jeg havde glemt dem. Jeg tror, det udvikler mine tekster, at jeg har prøvet at arbejde med at sætte mig ind i en rolle og påtage mig en anden skriveposition.” (Trine Petersen, formidlingskonsulent)

***

”Godt kursus, med stort praktisk udbytte.”

***

”Virkelig godt kursus, der gav mig mange aha-oplevelser. Det fungerede godt med de konkrete øvelser og anvisninger på, hvordan man selv kan arbejde videre med teorierne i sin daglige praksis. Kurset var utrolig indholdsmættet. Vild, så meget der blev nået på kun én dag. Vi kom virkelig omkring mange brugbare ting. Effektivt og med glæde.” (Marie-Louise Høeg, leder)

***

”1. dag: Da jeg tidligere har deltaget i Flow-kurset var der meget stof, der var kendt. 2. dag: Nye og rigtig gode tips til at strukturere og skabe liv i tekster.”

***

”Det var godt at flytte fokus fra afsender- til modtagerorienteret skrivning. Kurset var fantastisk!”

***

”Jeg synes, der var en fed kombination af skriveøvelser, diskussion, introduktion til redskaber og historier til at understrege pointerne. Jeg har følt mig underholdt og er blevet inspireret til at skrive mere og være mere bevidst om indhold, fokus, modtager og andre virkemidler. Bestemt to gode dage.” (Psykolog)

***

”Det har været et inspirerende kursus, og der har været mange brugbare metoder.”

***

”Jeg har ikke lyst til at give det point, men det har været et rigtig godt kursus, og jeg går ikke hjem og tænker, at jeg mangler noget. Jeg oplever, at jeg er blevet styrket i formen på, hvordan en tekst opbygges og har i det hele taget fået gode fifs til det at være selvstændig (selvom det nok ikke var hensigten). Nyhedstrekanten og Hey You See So er meget relevante for mig i min formidling … Du er en god underviser og formidler, og det er dejligt, at du inddrager egne eksempler.”

***

”Den valgfri nonstopskrivning gav en umiddelbar følelse af at kunne skrive, hvilket var en rigtig god oplevelse. Derefter kunne jeg rigtig godt bruge værktøjet med at highlighte i selvsamme tekst. Det kan bruges i forskelligrettede arbejdsøjemed. Nyhedstrekanten og Hey You See So kan jeg bruge. Og jeg vil øve mig ud fra dem, for jeg mener, det hjælper med at huske en på, hvad der er vigtigt.”

***

”Jeg giver kurset 5, fordi jeg fik så meget ud af det og nu har nogle metoder, som jeg kan bruge når jeg skriver roller – og det er vildt godt. Specielt persona-skrivning og de fem gode skriveråd kan jeg bruge.”

***

”Det, der for alvor sagde mig noget, var klart at sætte sig i en andens sted. At skrive fra modtagerens synsvinkel. Jeg tror også, jeg vil bruge det gode råd med at være en 60årig dame, når jeg skriver. Alene for at blive fri – og også bare mere nøgtern.”

***

”Jeg oplevede hele tiden en vekselvirkning mellem AHA … NÅ … og JA, selvfølgelig … og HOLD DA OP! Det er helt nyt. Især tager jeg to ting med mig hjem: nonstopskrivning og P-A-R. Jeg glæder mig til at læse ’Skriv så de reagerer’, tusind tak for denne gang.”

***

”Din vekselvirkning mellem oplæg og øvelser var god. Øvelserne med free writing og nonstopskrivning var gode. Dem vil jeg bruge fremover. Det var et langt kursus, men fokus blev hele tiden bevaret.” (Nanna Bukh)

***

”Mange teoretiske fif. Mange praktiske forsøg. 5!”

***

”Meget godt. Relevant. Inspirerende. Dygtig og sympatisk underviser! Gode eksempler!” (Birgitte Lind)

***

“Tiden har enormt brug for den bog. Og for det moderne menneske gælder det både i arbejdet og privat. Flowskrivningen har givet mig indsigt i at flugt- og dagdrømmeriernes lethed er dybt forbundet til flowskrivningen, eller også er det omvendt.” (Hans Kristensen, filminstruktør)

***

“Flowskrivning er en glimrende og letlæst bog om skriveprocesser og kreativitet i skriveriet, fabrikeret af en erfaren forfatter. Bogen har mange punktopstillinger og opsummeringer i direkte sprog. Kan anvendes af alle, der skriver tekster af både fag- og skønlitterær karakter. Bredere end kun til opgaveskrivende. Glimrende bagsidetekst og længde. Supplerer bøger med fokus på form (udarbejdelse af problemformulering mm.) og en isbryder for dem, der har svært ved at komme i gang ved tasterne.” (Sanne Caft, uddrag af lektørudtalelse fra DBC)

***

“Bogen er struktureret i tre hoveddele, der omhandler henholdsvis skriverutiner, skrivestadier og specielle teknikker. Stoffet er lettilgængeligt og specielt bogens anden og tredje del får læsset en hel del konkret brugerstof over på læseren og åbner for flere spændende, udbytterige og ikke mindst positive tilgange til skriveprocessen, der rækker ud over den enkelte skriveopgave … Flowsrkivning (kan – red.) både sætte tanker i gang om ens egne tilgane til skriveprocessen og bruges direkte i form af de konstuktive metoder og inspirerende råd” (Anmeldelse: cand.scient.bibl., trainee, CBS Bibliotek, Anders Vestergaard, Bibliotekspressen)

***

“Kender du det, at det kan være svært at få ordene til at gå op i en højere enshed? Og kunne du godt tænke dig en mere effektiv og glædesfyldt skriveproces? Så er der hjælp at hente i forfatter, cand.phil. i dansk og coach Bo Skjolbdorgs bog Flowskrivning … Bogen ideholder en beskrivelse af forskellige typer skribenter samt en guide til, hvordan man rent praktisk griber stoffet an, disponerer, planlægger m.v. Ligesom forfatteren gennemfår andre gode greb som for eksempel at skrive logbog.” (Anmeldelse: Lise Nehm, Tidskriftet Psykologi)

***

“Afhængigt af hvilken skriveopgave den enkelte skal i gang med, så er der masser af gode råd og konkrete anvisninger til at komme i gang, arbejde videre og få afsluttet skriveopgaverne på en behagelig og effektiv måde. De mange gode råd, vejledninger og metoder der beskrives i bogen, bygger både på praktiske erfaringer og videnskabelige undersøgelser … Bogen er for alle der ønsker at få større glæde ved at skrive, hvad enten man er hospitalsdirektør, overlæge, sygeplejerske, lægeskretær eller adminstrationsmedarbejder. Bogen er dejlig konkret, med mange facetter i tilgange til skriveprocesser og metoder. Den er letlæselig og med meget få fremmedord, og er for mig at se et glimrende opslagsværk. Rigtig god fornøjelse med skrivearbejdet.” (Anmeldelse: Kognitiv Coach, Søren Axel Philippe Franck, Fokus på kræft og sygepleje)

***

“Flowskrivning beskæftiger sig med, hvordan du skaber en mere effektiv og glædesfyldt skriveproces, der både fører til bedre tekster og et generelt bedre arbejdsliv og måske også et bedre liv i det hele taget. Hovedbudskabet er, at du – med stort udbytte – kan opfatte din skriveproces som noget, der hænger nært sammen med både din generelle måde at tænke på dit skrivearbejde på og med dine professionelle og private rutiner og dit liv i øvrigt.” (Danfoss, Infobutik, Nyhedsbrev 4, 2008)

***

“Gør det til en nydelse at skrive Vil du gerne skrive mere produktivt og glædesfyldt, så er Bo Skjoldborgs nye bog: “Flowskrivning – vejen til flydende skriveprocesser” et godt sted at hente inspiration, fx:

  • Skriveprojektet skal give mening for dig selv
  • Sørg for, at dine kompetencer passer til opgaven
  • Øv dig. Skriv dagligt og i kort tid ad gangen
  • Modvirk negative tanker og forventninger om det at skrive. Tænk positivt
  • Planlæg skriveriet og skab arbejdsro
  • Bed om – konstruktive – tilbagemeldinger på det, du har skrevet.” (Lene Bornemann, Arts in Business)

***

“Har endelig tid til at sidde her og se på de tekster, jeg skrev på kurset forgangen lørdag. Tusind tak for det. Jeg havde meldt mig af to grunde: for at se hvad det er, Bo Skjoldborg laver, efter at Irene har rost hans kurser i flere år – og det var spændende. Og for at forære mig selv en skrivedag. Det var også fedt.” (Anne Marie Têtevide, forfatter)

***

DANSKE BANK sendte 12 rådgivere på kursus for at lære at skrive breve, som kunderne ville have lyst til at læse. Deltagerne blev bedre til at møde læserne i øjenhøjde og med en langt mere engagerende tone. Det skræddersyede skrivekursus blev gentaget fire gange i løbet af to år: “Jeg var ansvarlig for undervisningen på Danske Bank Akademi. En del af det handlede om kundeservice og kundepsykologi – også i forhold til det skriftlige. Og det var her, vi fik hjælp: Den skriftlige formidling fra rådgiverne til kunderne bar nemlig præg af breve og tekster, der var meget neutrale, seriøse og rationelle i tonen – man kunne måske godt sige, at de var fjendtlige nogle gange. De skrev i hvert fald ikke, så det virkede motiverende eller gav det store overblik for kunden. Det var nærmere nogle tekster, der gav kunden en oplevelse af at være et nummer blandt så mange – hvor det egentlig var helt ligegyldigt, hvem man var. Resultatet af kurset var, at rådgiverne fik fokus på, at meget kunne gøres bedre: Deres breve blev langt mere enkle og mere nærværende. Og de kunne godt se, at det var muligt at bevare seriøsiteten og præcisionen, samtidig med at man gjorde det hele mere nærværende og varmt. Og så fik de en stribe helt konkrete værktøjer med sig – ting de skulle gøre anderledes, og som de kunne bruge i deres arbejde fremover … Deltagerne var meget overraskede over, at der var så meget om det her med det skriftlige. De fik en her-og-nu-oplevelse af, at det var et vigtigt område, de ikke havde reflekteret så meget over – men at der faktisk var en hel del om snakken, når man tog fat på det. De fik nogle relevante værktøjer. Og det gav jo også det resultat, at Danske Bank henvendte sig igen, og kurset kom til at køre to år i træk.” (Claus Dahl, erhvervspsykolog, tidl. psykolog i Danske Bank)

***

1000 medarbejdere fra NOVOZYMES skulle på et teamseminar om ledelse. En halv times film fortalte historien om to opdagelsesrejsendes kapløb til Sydpolen i 1909 — og viste forskellen på god og dårlig ledelse. Jeg skrev teksterne til filmen, og teamlederne fik et effektivt redskab til den efterfølgende refleksion:

″Det her seminar er for 1000 Novozymes-produktionsfolk og foregår i nogle haller på 3500 m2 ude i Taastrup,″ fortæller John Svendsen, projektleder for lederseminaret på NOVOZYMES . ″Det skal afvikles over fire gange, hver gang med 250 deltagere. Der bliver en masse indlæg, dels af lederne og dels i form af nogle multimedieproduktioner, hvoraf Scott og Amundsens rejse og kapløb om at komme først til Sydpolen er et vigtigt element. De gjorde det på to forskellige måder og håndterede deres hold vidt forskelligt: Man kan sige, at Amundsens måde læner sig meget op af den moderne virksomhedsledelse i dag, selvom det var noget, der foregik for hundrede år siden. Scotts militante metoder fremstår derimod ikke særligt hensigtsmæssige. Vi ville lave sammenligningen for at fortælle medarbejderne, at der altså er en grund til, at Novozymes vælger at have en værdibaseret ledelse. Først læste vi en masse bøger om Scott og Amundsens rejser og fik draget nogle essenser ud. Så fik vi lavet en meget lang tekst af en medarbejder fra Novozymes — og på et tidspunkt skulle vi så have skrevet det ned, så man kunne holde ud at høre på det i længere tid. Det stod hurtigt klart, at det ikke var noget hverken jeg eller Novozymes kunne klare — dér blev vi nødt til at trække på nogen, som kan det. Det blev så Bo Skjoldborg, der gik ind og skrev en tekst, som kom i en flydende historieform — og også med lidt humor puttet ind. Han fik synliggjort Scott og Amundsens karakter og deres indbyrdes forhold, f.eks. når Scott kalder Amundsen for en ’lommeeskimo’. Det synes jeg, var ret godt fundet på. Og Amundsen står frem med et kæmpe overskud — uden at det står direkte nogen steder i teksten. Man fornemmer det bare. Da filmen bliver vist er folk utroligt med: De sidder og tænker: ’Hør, hvad sker der her?’ Og de lytter. Og selvom filmen varer i 35 minutter er folk opmærksomme — og i den efterfølgende refleksion taler de ud fra det samme. Så effekten er der: Det har virket at tage nogle helt essenssielle punkter om ledelse ud og diskutere dem ude i grupperummet i de enkelte teams — det gælder f.eks. planlægning og evnen til at tage ansvar og se fremad. Teamlederne har efterfølgende sagt, at CD ROM-præsentationen var en utrolig stor hjælp for dem. Filmen gjorde, at alle kunne diskutere tingene mere klart, i et klart sprog og med fælles forståelse af retningen. De havde en fælles historie at tale ud fra. Så det blev meget tydeligt, hvad det var, man skulle være bedre til — og hvor det gik meget godt i forvejen.″ (John Svendsen, projektleder for Novozymes ledelsesseminar)

***

“Jeg har været på Forfatterforeningens kursus i flowskrivning (heldigvis blev det også udbudt i Århus), og det var formidabelt. Ville egentlig have skrevet noget om det her på bloggen, men opgav det, fordi oplevelsen simpelthen var for stor og givtig til, at det kunne rummes i en lille blogpost. I hvert fald fik det kursus meget til at falde på plads for mig – både om skrivningens psykologi og om skriveteknikker (en enkelt metode, som jeg selv bruger, fik jeg pludselig et navn på – sjovt!). Jeg udfører også morgenskrivninger nu – det er SÅ godt. Man føler sig som forfatter selv på hektiske, umulige dage – og man mister noget af sin stress. OG holder kontakten med sit skriveprojekt … Ja, flowskrivning kan bruges af alle slags forfattere, så vidt jeg kan se. Det handler om at få håndværket til at flyde, smiddiggøre de mentale skrivefingre.” (Ane-Marie Kjeldberg, forfatter – fra www.kjeldberg.wordpress.com)

***

“På kurset bliver fornemmelsen af, hvad der løfter en tekst ud over det sædvanlige, skærpet. Jeg tog en gammel tekst med, fordi jeg vidste, at her var noget guld, men noget var galt. Jeg brugte flowwriting-redskaberne og gik i gang med at kill’e my darlings. Dagen efter sang jeg den for hele holdet – og hold da op for en helt anden respons, jeg fik. Senere blev jeg nomineret til en Danish Music Award. Vi fik den desværre ikke, men da den blev præsenteret ved Award-festen, var det netop den sang, de havde valgt at spille. Flowskrivning får én til at give slip på stive og konforme tankegange og bare skrive det, der kommer. Der er kun én ting at sige til det: Det virker!” (Bente Kure, sangskriver)

***

“Mange mennesker synes, det er svært og forbundet med et stort pres at skulle skrive. Ofte må de vente længe på, at ordene og indholdet indfinder sig, er usikre på, om resultatet bliver godt nok, og har i det hele taget ikke den store fornøjelse af processen. Flowskrivning beskæftiger sig med, hvordan du skaber en mere effektiv og glædesfyldt skriveproces, der både fører til bedre tekster og et generelt bedre arbejdsliv og måske også et bedre liv i det hele taget.” (CA A-kasse, Bogomtaler 2008)

***

“En tredje har nærmest haft en aha-oplevelse. “Befriende”, siger hun med et saligt smil … Skal man tro de fremmødte kursisters fortællinger, ja så venter både hjemmesider, filmmanuskripter, virksomhedspræsentationer, jobansøgninger, kronikker, ja sågar romaner på at blive skrevet og brugt i forskellige jobsammenhænge. På kurset findes alt fra kunsthistorikere, natur-geografer, arkæologer, sprog-magistre og cand. it.’er. Alle er mødt op for på den ene eller anden måde at få inspiration til at komme videre med deres skriverier.” (fra Charlotte Dahlsgaards artikel ’Skriv med power’, Magisterbladet nr. 16, 2005)

***

“Det bedste for mig var den tvungne skrivetid. Altså det, at man sætter sig ned i fx 15 minutter og skriver nonstop over en opgave, stopper og vender tilbage. Det vil jeg kunne bruge rigtig meget i mit daglige arbejde. Jeg synes også, at Cut up-teknik-øvelsen var meget inspirerende. Det fik mig til at tænkte skriftligt kreativt i stedet for bare at tænke kreativt. Det har været meget interessant og faktisk er det underligt, at der allerede er gået 3 dage. Tak!” (Anne Katrine Andersen, producer)

***

“Progression Bevidstgørelse om det historiske og kulturelle samspil med litteraturen. Overvejelse af forholdet mellem manuskript og konkret opførelse, udmøntet i et skriftligt produkt (anmeldelse). Håndtering af faglig viden på konkret tekst. Informationssøgning via it, sortering og omsætning til tekstlæsning. Afprøvning af forskellige arbejdsformer med henblik på kompetence i samarbejde og ideudvikling. Skriftlig øvelse, baseret på teori om powerwriting og nonstopskrivning.” (Dorte Lundgreen-Nielsen, gymnasielærer – fra EMU studieplan)

***

“Suppl.Workshop om: Powerwriting” (Alice Martinsen, gymnasielærer – fra EMU Studieplan)

***

“Ved hjælp af powerwriting kan alle lære at skrive.” (Marianne Koester, forfatter – fra www.arte.dk)

***

“För att kort sammanfatta helhetsintrycket av dessa dagar, så är det rätt och slätt en fantastisk kurs. Det är nog ingen överdrift att vissa av oss liksom svävar ut från Den Danske Filmskolans Efteruddannelse efter kursavslutet på lördagen … En av de sista övningarna första dagen går ut på att beskriva rummet vi sitter i. Bo lotsar oss genom olika metoder och så får vi skriva om rummet flera gånger om. Varje text blir annorlunda pga av “metoden”. Det är då jag förstår att jag kommit till en riktigt bra kurs … En av de bästa övningarna var när vi delades in i grupper för att respondera på varandras texter. Vi fick endast komma med konstruktiva förslag och inte säga något negativt. Det skjutsade i väg historierna i en väldig fart. Och plötsligt satt vi och hade liksom förbättrat varandras berättelser så ofantligt mycket att man liksom kände att så här ska det vara, när man jobbar ihop … Jag skrev veckan som följde tre artiklar rakt av. Och personligen tycker jag nog att alla tre hör till det bättre jag skrivit och det tyckte även min redaktör … Efter kursen kände jag att jag inte ville tappa bort vad de där tre dagarna gav och tänkte att jag inte alls hade lust att minnet skulle blekna ens det minsta lilla. Vi som deltog var ganska ense om att vi gott kunde fortsatt några dagar till. Det är bara att hoppas att den djupaste kunskapen etsat sig fast i ryggmärgen. Kursen var extremt metodorienterad och la liten eller ingen värdering i innehåll och form. Det bidrog troligen till att man inte kände sig bedömd och därmed kunde blomma ut.” (Boel Zetterman, filminstruktør – uddrag af mail til Svenska Filminstitutet)

***

“Papir over skærmen ved nonstopskrivning – det giver et frirum til at være i nuet i teksten og ikke i et ekko mellem skærm, tastatur og tanker. Nonstopskrivning – frirum til at være skabende og blive i flowet, ikke blande sammen med redigeringsprocessen. Feedback – positivt idégenerende. Spændende når folk forstår ikke at dømme eller bedømme. Der bliver skabt et kreativt rum. Skabe en ramme/struktur for ens skrivevirksomhed. Persona er interessant, hvis man ikke kan finde tonen i en bestemt tekst. Husk flow i redigeringsprocessen. Det er en leg, sjovt. Nyd glæden ved at finpudse.” (Signe Søby Bech, filminstruktør)

***

“Har du svært ved at komme i gang (eller videre), så prøv med en portion powerwriting: Sæt nedtællingsuret på fem minutter og skriv (gerne på papir) lige til uret ringer. Det er ikke tilladt at stoppe med at skrive i de fem minutter, du må slet ikke løfte blyanten fra papiret, du må heller ikke gå tilbage og læse, hvad du har skrevet, eller rette i det skrevne. Går du i stå, så skriver du fx “Jeg er gået i stå, jeg ved ikke, hvad jeg skal skrive, hvor er det en åndssvag øvelse …” – og snart vil du opleve, at du er ude af dødvandet. Formentlig kan du kassere 80-90 procent af det, du skriver i en powerwriting-øvelse, men der er med garanti også noget, du kan skrive videre på – og så er du blevet kickstartet. Alternativt til at skrive på papir kan du slukke skærmen på din pc og bare skrive løs – uden at dine kritiske øjne kan blande sig. Dette er en anerkendt skriveteknik, som nogle af jer sikkert allerede har hørt om. Jeg bruger den selv, også når jeg underviser på mine skrivekurser – og kursisterne bliver altid overraskede over, hvor effektiv metoden er.” (Sten Svensson, forfatter – fra www.mingler.dk)

***

“Derudover arbejder vi med idé og ideudvikling, og du introduceres til powerwriting: en dynamisk måde at finde frem til eget stof og lade fantasien, ordene og historierne strømme frit.” (Irene Petersen – fra www.hemingwayskolen.dk)

***

“Der kan ligge mange bump i vejen til et godt skriveforløb: Stive rutiner. Overdreven selvkritik. Præstationsangst.  Dårlige vaner. Jeg har selv haft fornøjelsen af et kursus med Bo Skjoldborg og det var inspirerende, nærmest yoga for den kreative proces. Siden har jeg på mine egne kurser for journalister haft glæde af Bo som underviser, og deltagerne er begejstrede. På sin stilfærdigt myndige facon lukker han op for en lettere, nyskabende og original skriveproces.” (Ann Mariager, journalist og forfatter, kursusleder på “Liv i Sproget”, Update.dk)

***

“Tak for et rigtigt godt og opløftende kursus. Det har været meget sjovere at skrive siden. (selvom jeg dog stadig har et par overspringshandlingsting at arbejde med).” (Rikke Frisk, projektudvikler)

***

“Jeg var på Flowskrivningskursus i Dansk Forfatterforening. Jeg var glad for kurset og syntes, mange af de præsenterede teknikker var rigtig brugbare. Jeg har haft tid til at arbejde med kursuspapiret og mine noter siden, og det har virkelig givet nye åbninger og dynamik!” (Kate, forfatter og cand.mag.)

***

“I den almindelige opbrudsforvirring lørdag eftermiddag fik jeg slet ikke givet rigtig udtryk for, hvor inspirerende og interessant jeg synes kurset var. Det var virkelig noget, jeg kunne bruge, både i min egen skrivning og i min undervisning – og jeg synes, at Bo Skjoldborg som underviser fik formidlet indholdet rigtig godt.” (Kristiane Hauer, forfatter og virksomhedsindehaver)

***

“Jeg var på alle 3 power writing kurser i december i Århus.” (Margrethe Damkilde, cand.mag. og undervisningsassistent)

***

“Det var en fantastik inspirerende formiddag. Det var eftermiddagen muligvis også for nogen, men jeg var nærmest slået omkuld efter det, Bo Skjoldborg nåede at sige inden frokost, om flow og om hvad det er, der sker ved nonstop- og essensskrivning. Jeg kommer helt sikkert til at drage nytte af det.” (Pia Myrthue, projektleder)

***

“Jeg havde en svag idé om at ville skrive om en gammel sørøver i et moderne samfund, men kunne ikke rigtig få hul på historien. Det kostede en del traveture op og ned ad stranden i Lønstrup. Men da jeg satte mig ved computeren, slukkede for skærmen, og bare skrev løs på må og få, så var den der pludselig. Det er powerwriting/brainstorm, når det er bedst … Iøvrigt Charlotte Pardis debut. Og hvilken én! Anmelderpluk: ”Fremragende ny dansk billedbog – intet mindre. Udfordrende, frodig, fuld af skæg og ballade – og såmænd også ganske alvorlig, hvis man kigger ordentligt efter … Historien er pragtfuld og sproget sprælsk og opfindsomt. Dertil kommer Charlotte Pardis forrygende illustrationer, der ligger nye alen til den i forvejen velkørende fortælling. De brede penselstrøg og hastige streger løfter sammen med den underfundige historie denne billedbog op i mesterrækken af nye, danske billedbøger.” (Glenn Ringtved – fra www.glennringtved.dk)

***

VIRKSOMHEDER OG EFTERUDDANNELSER

A. Espersen A/S Haldor Topsøe Top Danmark Danske Bank SAS Institute Novozymes Nordea Horten (tidl. DLA Nordic) Mannaz Kompetenceudvikling AS/3, GIZA Gentofte Rådhus Synergi (Færøerne) Protekst Kommunikationsforum Conmoto UPDATE — Center for journalistisk kompetenceudvikling Teknologisk Institut DM Efteruddannelse Danske Sprogseminarer Dansk Magisterforening Aalborg Erhvervsråd Furesø Kommune HKI (Hans Knudsen Instituttet) MBK Sally Kommunikation Aktivitetskompagniet Organisationspsykologene Simple Solutions Strandens Tæpperens Artlab, Dansk Musiker Forbunds Efteruddannelse Den Danske Filmskoles Efteruddannelse

UNIVERSITETER, FORENINGER OG INSTITUTIONER

DTU, Danmarks Teknologiske Universitet Københavns Universitet Aalborg Universitet Århus Universitet Bibliotekarforbundet Zoologisk Museum Dansk Magisterforening Kunstakademiets Arkitektskole Rytmisk Musikkonservatorium Rytmisk Musik Danmark Børnerådet Dansk Forfatterforening Dansk Musiker Forbund KODA Dansk Jazzforbund Dramatikeruddannelsen ved Århus Teater Den Danske Filmskole Folkeuniversitetet i København Folkeuniversitetet i Roskilde Folkeuniversitetet i Odense Folkeuniversitetet Århus Folkeuniversitet udenfor universitetsbyerne (Hillerød og Nakskov) Roskilde Universitetscenter (RUC) Danmarks Design Skole Den Skandinaviske Triangel Den Regionale Kulturaftale Region Aalborg Samarbejdet AOF Frederiksberg AOF Hovedstaden Skriveskolen Hemingway Daghøjskolen FACET Artlab, Dansk Musiker Forbund Grennessminde i Tåstrup Skolen for holistisk afspænding Danske Populær Autorer Filmproduceruddannelsen, Århus

BIBLIOTEKER OG PÆDAGOGISKE CENTRE

Allerød Bibliotek Hillerød Bibliotek Gentofte Hovedbibliotek Hørsholm Bibliotek Hjørring Børnebibliotek Pædagogisk Center i Rønne Amtscentralen på Fyn

KUNSTNERE

Sangeren Torben Eskildsen, Teamsinging.dk Filminstruktøren Mette Knudsen Forfatteren Iben Melbye Maleren Claus Dahl

MEDIER

Dotbot (Københavns Hovedbibliotek m.v.) Dagbladet Politiken Weekendavisen Information Berlingske Tidende Deadline, DR Emil, DR P1, DR Børn & Bøger Læsepædagogen MetroXpress Spektakel

FORLAG OG BOGKLUBBER

Dansk Psykologisk Forlag Forlaget Gyldendal Forlaget Forum Branner og Korchs Forlag Forlaget Centrum Forlaget Attika Pædagogisk Bogklub