Powerwriting.dk

Skriv så de reagerer (firmakursus)

SKRIV KONKRET, ENKELT OG NÆRVÆRENDE
STYRK RELATIONERNE TIL DINE KUNDER, KOLLEGER OG LÆSERE

Brug en dag på at udvikle din og dine kollegers skrivestil og evne til at formidle jer fagligt, så det fænger. Skriv konkret, enkelt og nærværende, og lær at give jeres tekster et personligt præg. Det gælder jeres interne og eksterne rapporteringer, artikler, e-mails, salgstekster, præsentationer, fagbøger, invitationer, tekster til nettet mv.

Læs evt. mere om tankerne bag ‘Skriv så de reagerer’ – kig i kapitlerne fra bogen

Skrivekurset er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem oplæg, øvelser og refleksion i plenum og små grupper. Fokus ligger på skriveprocessen, formen og sproget, og I får konkrete redskaber til at skrive markant bedre, mere levende og nærværende job- og formidlingstekster.

Skrivekurset er koncentratet af en række skræddersyede forløb, der har tiltrukket mere end 4000 skrivere, bl.a. konsulenter, rådgivere, sælgere, selvstændige, journalister, akademikere, forfattere, filmfolk, kommunikationsfolk og andre, der gerne vil skrive med mere kraft og nærvær på jobbet.


“Virkelig godt kursus, der gav mig mange aha-oplevelser. Det fungerede godt med konkrete øvelser og anvisningerne på, hvordan man selv kan arbejde videre med teorierne i sin daglige praksis. Vi kom virkelig omkring mange brugbare ting, effektivt og med glæde.”
(Marie-Louise Høeg, leder)

“Det var en god oplevelse at få konkretiseret den skriveproces, man sidder med til daglig … gav et godt indblik i det vigtige i tekstopbygning.” (Troels Haas, projektleder)

“Dejlig konkret. Teorien bliver hele tiden sat i spil med øvelser. Givende at få repeteret nogle gode værktøjer, som jeg ikke har brugt længe, fordi jeg har glemt dem!”
(Trine Petersen, formidlingskonsulent)

***

Samlet vurdering af de tidligere kurser (1-5, hvor 5 er bedst):

Hvad synes du om kurset? 4,6

Vil du anbefale kurset videre til andre? 4,7

Læs flere anbefalinger af skrivekurset


Hvad får du og dine kollger ud af skrivekurset?

I får

  • en markant bedre skriveproces og et mere nærværende sprog
  • mere respons på de tekster, I skriver på jobbet — fordi de bliver bedre
  • redskaber til at komponere jeres tekster effektivt — så de bl.a. kan skimmes
  • trænet jeres evne til at bruge konkret sprog, sprogbilleder, stærke verber, rytme og andre stilistiske virkemidler
  • afprøvet hvordan velanbragte elementer af Den gode historie (beskrivelse, cases, situation, replikker, person mv.) kan formidle faglige og/eller komplekse budskaber
  • træning i at skrive til både sanserne og intellektet — så jeres modtagere læser med øjnene på stilke.

Det lærer du på en dag

Om formiddagen har vi først fokus på jeres egne tekster, som I har sendt til underviseren på forhånd. Derpå styrker vi din modtager-bevidsthed og evne til at vinkle dine tekster i forhold til forskellige modtageres interesser og behov. Hvordan skriver du, så du opnår den ønskede adfærd hos din læser? Hvordan får du ham til at reagere og evt. handle?
Du lærer at målrette din skriftlige kommunikation bl.a. ved at definere en eller flere krystalklare personaer (eksempel-modtagere). Og ved at bruge Means-End-Chain-modellen.

Desuden får du værktøjer til at komponere din tekst effektivt og til skimlæsning, bl.a. vha. nyhedstrekanten, Hey-You-See-So, Den dialogiserende metode, resumé, underoverskrifter, punktopstilling og en præmis/vinkling/rød tråd.

Om eftermiddagen fortsætter vi med tekstens kompositoriske byggeklodser. Derefter går vi i dybden med dit skriftsprog og din sproglige stil. Du lærer at skrive til både sanserne, følelserne og intellektet – hvilket gør, at modtagerne har lettere ved at opleve, blive overbevist af- og huske dine budskaber. Du bliver introduceret til en række sproglige virkemidler som fx billedsprog (konkreter, sammenligninger, talesprog, faste vendinger mv.), holdningsord og bøjede navneord. Ligesom du får en støvsuger til stift kontorsprog.

Kort sagt lærer du at fange modtageren med stærke beskrivelser og præcise detaljer, hvad enten det drejer sig om beskrivelser af en ydelse, kompetence, vare, proces, hændelse, person, et forløb eller et miljø.

Ud over sproget får du redskaber til at optimere din skrivproces og skrive mere og bedre (flowskrivning). Så du undgår overspringshandlinger og med tiden kraftigt forøger dit antal af færdige gode tekster og ideer. Endelig får du indblik i, hvordan du kan bruge ingredienser fra Den gode historie (fx replikker/interview-citater, anekdoter og case-eksempler) til at illustrere et komplekst emne, lette omstændelige forklaringer eller bare give teksten liv, så læseren bliver ved … og ved med at læse.

Læs et eksempel på en agenda –’Skriv så de reagerer’


Det praktiske

Priserne for et Skriv så de reagerer-kursus er:
16.000 kr. for første dag
14.000 kr. for anden dag
10.000 kr. for en halv dag

Bogen Skriv så de reagerer – på jobbet og i det hele taget indgår i kursusprisen for en dags kursus (for op til 20 deltagere).

Vil du bestille eller høre mere? Ring 29 80 34 62 – eller send mig en mail:  kontakt@powerwriting.dk Så skræddersyr vi et forløb, der passer til jer.


PS: Lyder det som et interessant kursus? Så vil det glæde mig meget, hvis du giver vennerne et tip: